Dag 11 Viborg – Aalborg 98.18 km (1007,02 totaal)

8.35 - 16.10

6.31.02

Tussen 8 en 9 uur kon ik gaan ontbijten. Dat betekende ook dat ik een beetje kon uitslapen. Om half 8 begon ik rustig alles in te pakken. Gaat toch een stuk sneller, zo zonder tent. Iets voor 8 liet ik mijn spullen achter in de kamer (waar ik trouwens alleen sliep, ook al betaalde ik deze keer minder omdat het een gezamelijke kamer betrof). In de ontbijtzaal aangekomen zie ik daar tafels vol met mannen zitten. Ze kijken allemaal zeer verbaasd als ik binnenkom. Het zijn geen Denen. Ik denk dat het Poolse mannen zijn die hier zijn om te werken. Ze waren al eerderkomen ontbijten en gingen om 8 uur weg. Er was verrukkelijk versgebakken brood met een heel knapperig randje. Lekker beleg, die lekkere kaas weer en nog veel meer. Bij het dienblad met sapjes stond ook iets net verschillende vruchten. Vast net zoiets als laatst. Maar nee. Toen ik mijn halve glas vol had, zag ik dat het vruchtenyoghurt was! Dan maar lepelen met een lange lepel! Voor ik het wist had ik lekker ontbeten en zat ik met al mijn spullen weer op de fiets. Aalborg zou mooi zijn, maar wel bijna 100 km verder. Nibe kan ook nog, dat is ongeveer 75 km. Pfff wat een wind! Uit het westen dit keer. Dat is alweer even geleden dat ik die had. Maar als je naar het noorden moet is het net zo erg als oostenwind...En dan die heuvels! Wind die tegenwerkt als je naar boven moet, maar ook als je naar beneden wilt. Met moeite haalde ik in de afdalingen 18 km/u. En het was koud! Je zou denken dat dat wel meevalt met de zon erbij. Als dat zo door zou gaan, ging Nibe ook niet lukken. Ik begin me aan allerlei dingen te ergeren. Als er na een bocht weer een heuvel komt, als ik het zoveelste plaatsje zie dat in de naam eindigt op ‘rup' (Åstrup, Ejstrup, Skringstrup, Tostrup, enz...) en aan de wind! Ik vraag me weer eens af waarom ik dit ook al weer deed. Als ik in Aalestrup kom, moet ik wel ff lachen. De ‘u' spreek je uit als een korte oe. En ik krijg een kleine flashback. Ook al was dat niet Aalestrup, maar ‘Allemaaltlup'. Hahaha! ;-p Er is daar ookeen fietsmuseum. Daar wilde ik wel even gaan kijken. Blijkt ie dicht te zijn! Op zaterdag middag gaan de winkels/bezienswaardigheden vaak al dicht. Op zondag zijn ze dicht en veel ook nog eens op maandag.

Ik had doorgekregen dat ik in Års (Aars) een paar stickers moest plakken en had wat aanwijzingen gekregen. Plots zie ik een bakker en ga daar even mijn lunch halen. Het is dan al 13.15 uur en ik had nog maar 50 km op de teller staan. De aanwijzingen zijn goed op te volgen en ik maak aantekeningen, om de route duidelijk in beeld te krijgen. Als ik op een fietspad beland, net buiten Års, ga ik lekker in het gras zitten om mijn broodje op te eten. (Die bij nader inzien ruim €5,- kostte) Omdat ik niet goed gekeken had, prikte de brandnetels flink door mijn broek. Lekker! Gelukkig zijn er ook netelvrije plekjes en daar geniet ik van mijn broodje, die ik toch wel heb verdiend na zo'n tocht! Ik drink mijn eigen gemaakte ‘dubbelfris' op (water met vitamine C bruistablet), en herzie mijn plannen. Ik besluit naar Nibe te gaan. Als ik het later het fietspad volg, blijkt dit weer één van die hele fijne fietspaden te zijn! Als een speer ga ik eroverheen. De wind is niet voelbaar omdat er veel bomen en struiken staan en het asfalt is op een paar hobbeltjes na ook niet verkeerd! Binnen het uur ben ik 20 km verder! Nou, dan kan ik ook wel door naar Aalborg. De laatste 10 km van het fietspad zijn wat zwaarder omdat de wind weer komt kijken, maar ik ben rond half 3 al in Nibe. En als ik naar Aalborg wil, moet ik vooral naar het oosten! Laat ik dan windmee hebben. En je weet nooit hoe de wind morgen weer staat. Vol goede moed ga ik ervoor. Van Nibe naar Aalborg wel wat heuvels en soms reed ik over asfalt waar al sinds de uitvinding van asfalt niets meer aan gedaan was, maar ik heb vooral wind mee! Zeker de laatste 18 km gaan super snel. Iets voor 16.00 uur rij ik Aalborg binnen. De jeugdherberg is dan nog een minuut of 10. Ik heb onderweg heel veel moois gezien. Maar het is moeilijk vast te leggen op foto, omdat het vaak om mooie uitzichten gaat. Het oog kan dan een stuk beter inzoomen dan de camera. Ik rij ook hele stukken langs het water van een fjord. Het is net of ik op het randje van de wereld rij. (Ja, dat kan niet...) Lekkere muziek in mijn oren, geuren die ik eerder al beschreef ruiken hier haast als parfum. Ineens klinkt Jan Smit uit mijn iPod. Hoe komt die er nou op? En ook nog eens hier op het randje van de aarde? Ik raak ff helemaal in de war en hoor dan ook nog de zin ‘Zonder sneetjes brood was ik waarschijnlijk halluf dood als ik vanmorgen niet meteen was opgestaan.' HUH?!?!?!?

De jeugdherberg heeft gelukkig een plekje voor me en deze keer krijg ik automatisch een kamer voor mezelf. Tenminste, daar betaal ik wel naar. Lekker douchen en wat eten maken. Mijn oren en handen hebben last van zonne-exceem. Best apart, alleen de bovenste helft van mijn handen (onderkant zit vaak nog in mouw) zitten vol bultjes. En mijn oren zien eruit zoals die van papa er wel eens uit kunnen zien na een paar dagen felle zon! Au!

Morgen wil ik proberen Hirtshals te bereiken. De berichten voor het weer zijn minder dan vandaag, dus zal zien of dat gaat lukken. Dan woensdag via Skagen naar Frederikshaven. Daar een dag latermet de trein naar Kolding en dan vrijdag/zaterdag terug naar Nederland. Klinkt allemaal wel erg dichtbij, terwijl ik nu zo ver zit. Ik ben blij dat ik mijn laptopje mee heb, het heimwee gevoel is zo een stuk minder. Bedankt weer voor alle reacties, mailtjes en sms'jes. Dat doet me erg goed.

Een warme groet/knuffel (kies maar),

Kelly

Reacties

Reacties

Marja

Ik doe ze gewoon allebei......

xxx mama

Marja

Liedje is van: leef nu het kan.

Vogels die verdwalen als de wind ze niet komt halen
Vliegen in een lange rij onverwachts aan mij voorbij
Heb ze net op tijd zien komen, was weer half aan het dromen
Na een lange nacht

Aha!
Voetbal kijken ergens in een kroegje verderop
Was al lang niet meer geweest
En toen ze wonnen was het feest
Eenmaal thuis weer aangekomen
Zag ik door het bier de bomen en het bos niet meer

Aha!
Zonder sneetjes brood, was ik waarschijnlijk half dood
Als ik vanmorgen niet meteen was opgestaan
Gelijk naar buiten op de fiets, al wil mijn hoofd nog even niets
Een nieuwe dag begint, dus tijd om weer te gaan

Leef nu het kan, praat met Jan en alleman
Pluk de dag, wees paraat, laat zien dat je bestaat
Hou van het leven, het leven houdt van jou
Ga eruit zegt het voort, zodat iedereen het hoort

Rustig even slapen is het allerbeste wapen
Heb al 2 asprientjes op tegen de oorlog in mijn kop
Zou het nog veel langer duren
Waren dit mijn laatste uren op de wereldbol

Aha!
Zonder sneetjes brood, was ik waarschijnlijk half dood
Als ik vanmorgen niet meteen was opgestaan
Gelijk naar buiten op de fiets, al wil mijn hoofd nog even niets
Een nieuwe dag begint, dus tijd om weer te gaan

Leef nu het kan, praat met Jan en alleman
Pluk de dag, wees paraat, laat zien dat je bestaat
Hou van het leven, het leven houdt van jou
Ga eruit zegt het voort, zodat iedereen het hoort

Leef nu het kan, praat met Jan en alleman.
Pluk de dag, wees paraat, laat zien dat je bestaat
Hou van het leven, het leven houdt van jou
Ga eruit zegt het voort, zodat iedereen het hoort

Zonder sneetjes brood, was ik waarschijnlijk half dood
Het is tijd om weer te gaan

Leef nu het kan, praat met Jan en alleman
Pluk de dag, wees paraat, laat zien dat je bestaat
Hou van het leven, het leven houdt van jou
Ga eruit zegt het voort, zodat iedereen het hoort

Marja

Past wel bij je vakantie!!

Kelly

Maar die zin.... ´Die klopt niet!!´

Josina

ik heb weer genoten van je verhalen! Op naar de volgende;) hahahaha echt mama he, een hele songtekst erop zetten:P

XXX

Marja

Hahahahaha

monique

nou , nou, wat een verhaal weer!! ik vind het nog steeds erg dapper! en t weer heb je naar mijn idee ook niet echt mee! maar toch zie jij, letterlijk of figuurlijk altijd de zon! :D
hier valt t nog steeds niet mee, wil graag aan t schilderen!
Heel veel plezier nog je laatste dagen!!

liefs Monique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!