Burgos - Madrid met de trein

Eerst een kaartje kopen.Twee dagen van te voren ging ik op zoek naar het station. Eerst 6 km naar het centrum van Burgos, daar vertelden ze bij het toeristenbureau dat het zo'n 8 km was naar het station. (En dan niet die 6 weer terug en dan 2 verder, nee... de hele andere kant op.) Gelukkig was het niet moeilijk te vinden. Bij het station spraken ze geen Engels of Frans, dus met handen en voeten (en stiekem toch wat Frans)duidelijk gemaakt wat ik wilde en wanneer. In de regionale treinen was het mogelijk de fiets mee te nemen (zelfs kosteloos) en zo'n ritje zou dan ruim 4 uur duren. Zelfs met toeristenkorting een kaartje gekocht en daarna weer 14 km terug naar de camping.

Op maandag was ik dus vroeg op pad en was op tijd op het station. Weer hulp bij het tillen van mijn fiets. Fijne trein, lekkere stoelen. Muziek in mijn oren, uitzicht. Veel van hetzelfde, later ook wat bossen en meer heuvels. Na 4 uur zie ik 4 hoge torens verschijnen. Dat moet Madrid zijn! Langzaamaan naderen we het station. Als ik in de stationshal vraag hoe ik bij de jeugdherberg moet komen, krijg ik te horen dat die zรณ ver weg is, dat hij niet meer op de kaart van het centrum staat.... Dat het ver was wist ik, maar dat er geen kaart meer van was... Ik had met Google Maps de route uitgeprint. Goede voorbereidingen zijn het halve werk, dacht ik.Toen ik mij thuis ging verdiepen in de treinreis van Burgos naar Madrid, zag ik dat ik zou uitkomen op het station Atocha. Vandaar uit ging dus mijn uitgeprinte route naar de jeugdherberg. Maar omdat ik toch een andere trein had moeten nemenuit Burgos, kwam ik op een ander station uit, helemaal in het noorden van Madrid, 'de Chamartin'. Lang fietsen, nou ja, sturen... want de weg liep goed naar beneden. Drukke weg, heel druk. Madrid is geen fietsstad! Vaak reed ik over de baan voor bus en taxi, daar was het minder druk. Na zo'n 14 km kwam ik aan bij de jeugdherberg. Gelukkig had ik al gereserveerd en was er plek. Een kamer voor dames, zei de jongen bij de balie. De aanwezige meiden waren erg gezellig, ook al spraken ze gebrekkig Engels en ik geen Spaans. (Spreken niet, maar begrijpen gaat steeds beter)

Omdat ik over 2 dagen op het vliegveld moet zijn, ga ik de route erheen ook maar eens uitproberen. Het is 24,4 km fietsen in mijn eerste poging, beetje omgereden, maar ik weet nu wel hoe ik er moet komen. Wel weer erg veel langs zeer drukke wegen!! En niet vlak.... Ik fiets uiteindelijk zo'n 80 km door Madrid in deze dagen, en heb nog niet eens echt veel van de stad gezien. Dat dan maar een andere keer ofzo.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!