Dag 6, St. Jean Pied de Port – Puente la Reina 103,31 km (totaal 501,01)

Ik was al op tijd wakker en voor het eerst niet door de kou. Omdat ik de Pyreneeën door wilde vandaag, besloot ik op tijd weg te gaan. Als ik alles zou moeten lopen, kon het wel even duren. Iets na 8 vertrok ik van de camping. Eerst nog naar de bakker en ontbijten.Om half 9begon de tocht. De eerste 8 km waren een goede opwarmer. Daarna zat ik al in Spanje en kon de echte tocht omhoog beginnen. Het was wel zwaar, maar ook goed te doen. Ik heb veel kunnen fietsen, ook stukken gelopen. Ik heb me kapot gezweet. En het weer? Optimaal klimweer. Bewolkt en niet te warm. Hoe hoger ik kwam, hoe mistiger het werd. Bijna boven was het zicht nog geen 50 meter. Ik heb goed naar mijn lichaam geluisterd en om kwart over 12 was ik boven! Ik kon niet eens zien dat ik het hoogste punt naderde. Ik had met steetview bekeken waar ik zou uitkomen. Er staat een soort kerk en een groot kruis, maar die zag ik pas toen ik er vlak voor stond. Het uitzicht onderweg was vaak indrukwekkend. Zeker als ik naar beneden keek en daar heel ver beneden de weg zag waar ik zo-even nog reed/liep. Onderweg ben ik ook 2 keer een kraantje tegengekomen, die heel welkom waren. Beide keren vulde ik mijn flesje met water uit de bergen, erg smakelijk! En koud! Onderweg werden duimen opgestoken, bemoedigende woordentoegeroepen en zelfs geklapt toen ik bijna boven was! Op een hoogte van 1057 meter sprak ik nog een paar Fransen. Ze waren lopend en vonden het heel knap dat ik het stuk vanaf St. Jean Pied de Port in n kleine 4uur had gedaan. Ook al was dat ‘maar' 27,5 km heuvel op. Daarna de afdaling. Eerst maar even de helm op (de eerste keer deze vakantie).Ik stapte op mijn fiets en heb toen 6 km niets hoeven doen behalve sturen en afremmen. Wat een vaart! Op een paar momenten ging ik 60 km/uur, dat ging ongemerkt.De zon kwam door en het werd gewoon vakantieweer. Voor ik het wist was ik 20 km verder. (Nog wel een klimmetje tussendoor, helaas) Ik had besloten om in Erro te kijken wat ik ging doen. Daar was een mogelijkheid om te overnachten. De eerstvolgende daarna zou Puente la Reina zijn. Ruim 50 km verder. Wel met veel afdalingen als ik niet over Pamplona zou gaan. Het was nog maar 14 uur toen ikin Errowas en ik had, (weet niet hoe) nog wel energie over. Toen ik stond te beslissen over mijn vervolg, sprak een Spaanse man op de fiets mij aan. Aangezien ik hem niet kon verstaan, probeerde ik het in het Frans. Zijn metgezel kwam eraan en begon een praatje in het Frans. Zij gingen de tegengestelde richting op en waren onaangenaam verrast toen ze mijn hoogtegrafiekje hun kant op zagen. Ik besloot om door te gaan. Ik zou dan voor 18.00 uur aankomen en dat was wel later dan gewoonlijk, maar ook wel een leuk doel. Vanaf Erro leidde een heel mooi en afwisselend weggetje rustig aan naar beneden, gemiddelde snelheid zo'n 29 km/uur. Ik hoefde bijna 20 km lang niet op de kaart te kijken, gewoon rechtdoor! Een moment leek het alsof ik door de Ardeche reed. Prachtig! Er kwamen ook nog wat klimmetjes aan, maar dat ging allemaal voorspoedig. Ook al waren mijn benen af en toe wel even toe aan wat rust. Mooie uitzichten en fijne geuren onderweg. De laatste 15 km waren wel echt het maximum. Ik merkte aan mijn lijf dat ik toe was aan rust. Eenmaal in Puente La Reina aangekomen, reed ik langs een Albergue. Zonder nadenken stond mijn fiets al in de stalling en stond ik bij de balie. Hij had nog één bed! Voor 4 euro slaap ik met 15 anderen op een kamer. Ik heb eerst wat boodschappen gedaan, begon al weer te trillen. Boodschappenen een ijsje! Wat heerlijk. Erg gezellig hier. Nahim heeft in het Frans een hele tijd tegen me aan lopen kletsen, veel ervaringen uitgewisseld (hij loopt een deel van de route). Nog 215 km te gaan tot Burgos, in6 dagen. C'est facile?!?! Het is hier niet vlak, maar als ikzo'n 35 per dag fiets, komt het al goed. Als het goed is zit Kees achter mij op de route. Misschien kom ik hem nog tegen, de komende dagen. Zou wel gezellig zijn. Ik weet nog niet wat ik morgen ga doen. Ik kan natuurlijk ook nog ergens een rustdag inplannen, of een klein stukje tot Estella, schijnt een mooi stadje te zijn.Mijn kuiten kunnen wel een massage gebruiken en mijn rug wel wat aftersun. Eens kijken of ik nog iemand zo ver krijg hier....

Laterdeze avond kwamNahim vragen of ik een stuk meloen wil. Graag, lekker koud ook.We kletsen nog een tijdje en dan wil ik toch wel gaan slapen. Ow ja, die aftersun is gelukt, die kuitmassage toch maar niet.;-)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!