Dag 9 Randbøl – Silkeborg 82,14 km (854,7 totaal)

8.30 - 18.10

6.58.39

Rond een uur of 7 werd ik wakker. Half slaapdronken ga ik in mijn pyjama naar de badkamer. Op de gang kom ik ineens een man tegen. Wist niet dat die hier ook logeert! ‘Good morning' zegt hij lachend. Bij de wastafels staat nog een jongen. Grote bos lang haar, baard. ‘Morning!' Nou, dat had ik niet verwacht. Hoeveelkerels zijn hier??Ik dacht dat ik hier alleen sliep. Verder heb ik ze niet meer gezien ofgesproken. Om half 8 kwam mijn ontbijt binnen. De aardige eigenaar (Flemming) maakt nog even een praatje en ik smul van het ontbijt. Versgebakken wit brood, weer die lekkere kaas en wat vleeswaren. Ook een lekker sapje. Sinaasappel, appel en wortel. Het regent nog steeds, wat harder dan gisteren, maar de wind is wat minder geworden. De hellingen zijn een stuk steiler geworden, maar de afdalingen ook. Ik rij door bosgebieden en het ruikt er als in een sauna. Nou ja, eigenlijk is het natuurijk omgekeerd, de sauna ruikt naar de natuur in dit soort gebieden. Als ik langs een stapel vers versnipperd hout rijd, is het helemaal sterk. Diep inademen, tot in mijn tenen... mmmm...Het heeft best veel geregend en ik zie overal wormen op de weg liggen. De meeste zijn platgereden. Ik vraag me natuurlijk af wat die diertjes daar doen. Het asfalt is niet echt een weg om iets te vinden. Of een wormentrek. Of is dat alleen bij padden zo? De foto's die ik maak deze dagen lijken een stuk zonniger dan dat het in werkelijkheid was. Omdat mijn fototoestel het te donker vindt, gebruikt hij vaak een flits. Als ik langs een kerkje rij, zie ik een bord staan. Ik weet niet wat het betekent, maar het lijkt op een wegafsluiting. Ik neem de gok. Een paar kilometer verder zie ik dat de hele weg overhoop ligt. Gelukkig is er voor de fietsers van de Hærvejen een paadje gemaakt om toch de weg te kunnen vervolgen. Heel in de verte zie ik een weg héél steil omhoog lopen. Gelukkig hoef ik die niet te nemen. Vandaag fiets ik vooral naar het noorden en ik zie dat de lucht daar een stuk lichter is. Er is een hele duidelijke grens te zien. De route gaat ook weer over de nodige grindpaden. Gisteren waren deze goed te doen omdat het een beetje vochtig was (en er was al vaak overheen gereden). Vandaag gaat het iets moeizamer omdat het toch wat drassig is geworden. Aan de ene kant vind ik die paden vervelend omdat ze niet zo lekker rijden, maar aan de andere kant is het wel erg mooi om van deze kant de omgeving te zien. Het regent nog steeds. Ik had via internet de weersverwachting bekeken. Wat ik me toch een beetje afvraag: als er staat ‘kans op regen 70%', wordt dan bedoeld dat het 70% van de dag regent? Of dat er 70% kans is dat het überhaubt gaat regenen? Het stopte in ieder geval niet met regenen vandaag... Ik kom langs veel plaatsen met mooie witte kerkjes. Ik blijf ze op de foto zetten. En als je dan na een pittig stukje fietsen toch achter een kerkje staat.... Er volgen een paar mooie stukken. Wel een paar grind/gravel paden met een pittig klimmetje (en de afdaling is dan niet zo leuk, want mijn stuur gaat dan graag zijn eigen gang). Wel weer prachtige uitzichten. Ik maak nog een klein omweggetje omdat ik graag langs Løve wil. Daarna, als ik weer terug ben op de route volgt er een flinke afdaling en in het dal neemt de route de afslag naar een fietspad door de bergen. Dit pad heeft een helling van ongeveer 1,5% volgens mijn boekje en is dus een stuk beter te doen dan de bergen aan beide zijden van dit pad. Soms fiets ik wel erg hoog, dan zie ik diepe afgronden. Maar ook weer prachtige vergezichten. Dit pad gaat helemaal tot in Silkeborg. Dat is zo'n 20 km! Echt super. Na 10 kilometer werkt de 1,5% in mijn voordeel. Ik hoef niet hard te trappen en ga toch lekker snel vooruit. Als ik even ga stilstaan voor een foto hoor ik ssssssssss. Nee toch?? Ja hoor. Zelfs de anti-lek banden zijn niet opgewassen tegen zoveel grindpaden en dan met dit weer... (Nog steeds in de regen) pomp ik mijn band op. Ik kan er ongeveer 500 meter mee fietsen, dan is ie weer zo plat als een dubbeltje. Nog een keer oppompen heeft geen zin. Het is nog 5 kilometer tot in Silkeborg, de stad waar ik de jeugdherberg wil gaan opzoeken. Dan maar lopen. Ook wel eens lekker voor mijn benen. Gebruik ik weer eens andere spieren. Maar het is geen pretje hoor. Als ik in Silkeborg kom, vraag ik de weg naar de jeugdherberg. Een vriendelijke man moet ook die kant op en samen lopen we een kilometer of 2. We kletsen gezellig en als onze wegen scheiden, kan hij me, met een paar simpele aanwijzingen, naar de jeugdherberg wijzen. Daar aangekomen krijg ik te horen dat ze helemaal volgeboekt zijn!! Wat nu? De dame achter de balie vertelt dat ze zelf ook een appartement verhuurt. Voor 450 kronen (62 euro) kan ik daar een nacht blijven. Nou, dan dat maar. Ben ik in ieder geval warm en heb een dak boven mijn hoofd. Nog eens 3 kilometer lopen door de regen, kom ik aan op het ades. Binnen ruikt het raar, het is een kelderappartement (wel met ramen, maar ter hoogte van de stoep) en het is best klein. Maar er is wel een warme/hete douche en de verwarming zet ik ook gelijk aan. Het was wel afzien, die laatste 10 kilometer lopen. Ik ben kapot. Om 19.30 uur ga ik in het bed liggen en besluit daar te blijven tot ik de volgende ochtend wakker wordt. De hele avond en nacht hoor ik rare geluiden. Die van een vollopende radiator (ook nadat ik de ‘mijne' heb uitgezet) en het geluid van water dat door de afvoer stroomt. (Van het appartement boven.) Wat een dag. Morgen band plakken en niet zo ver rijden....

Reacties

Reacties

Marja

Tjonge jonge, wat een verhaal, ups en downs, je overwint het allemaal!

Josina

Nou nou, idd je maakt wat mee zo!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!